Pressrelease: SVT Aktuellt anmäls för grov kränkning och osaklighet i klimatinslag

Uppdaterat: nov 1

I ett inslag i Aktuellt den 14 september, ”SVT har granskat metoderna som används av klimatskeptiker”, https://www.transfernow.net/dl/20211031AcLeG9rH/QtfKa2eq framställs ett antal personer som ohederliga klimatförnekare som medvetet sprider desinformation i klimatfrågan. Elsa Widding pekas ut som ”spindeln i nätet”. Elsa Widding är en välmeriterad civilingenjör från Chalmers Tekniska Högskola med tidigare ledande befattningar i stora skandinaviska energiföretag såsom Vattenfall, Statkraft och Fortum.

Elsa Widding anklagas på osakliga grunder för att vara oseriös och klandervärd. Nu anmäler Widding inslaget till Granskningsnämnden och Medieombudsmannen för allvarligt brott mot kraven på saklighet och opartiskhet enligt SVT:s sändningstillstånd.

Reportaget förefaller propagandistiskt med syfte att förminska debattörer som, till skillnad från SVT, efterlyser en opartisk och saklig debatt baserad på data och faktiska observationer i IPCC:s (FN:s klimatorgan) ve